luni, 1 iulie 2013

Cărți, discuri și coincidențe

Acum o săptămână am terminat de citit o carte*, cadou de la Arinda. E vorba despre un roman grafic, scris și ilustrat în stilul benzilor desenate - o premieră pentru mine. O poveste tristă, despre sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, relatată din perspectiva unui inginer de sunet și a uneia din fiicele lui Goebbels

Romanul vorbește despre puterea sunetului - în speță cel al propagandei, asupra minții oamenilor, în special a copiilor. De pildă, fiica celebrului personaj nazist reușește să asocieze glasul unei cântărețe, pe care o ascultă la o petrecere, cu sunetele auzite întâmplător în biroul tătălui, cu ceva timp în urmă. Goebbels avea o aventură (cel puțin).

* Flughunde (germ. o specie de liliac zburător), de Marcel Beyer, ilustrații  de Ulli Lust, editura Suhrkamp, Germania, 2013.

***

Sâmbăta trecută, pe Kastanienallee, am făcut o oprire la un magazin de discuri de mâna a doua. Printre alte comori, la un euro bucata, am găsit și un disc cu chiliana Rosita Serrano. Ascultând-o, mi-am adus aminte de Marlene Dietrich și cântecele ei din perioada războiului. Diferența este că Marlene Dietrich a fost o artistă care a părăsit Germania și a refuzat colaborarea cu regimul nazist, pe când cântăreața sud-americană a venit la Berlin pentru a intra în grațiile liderilor naziști, în special ale lui... Goebbels. 


Una din străzile preferate din Berlin

Romanul grafic Flughunde

„Pasajul” în care Goebbels flirtează cu o cântăreață

Serrano s-a căit ulterior de simpatiile naziste, însă lumea artistică n-a iertat-o